Mitt i vintern

Nu är arbetet i full gång igen efter en del ledighet över jul och nyår, tiden gick så fort så fort! Det känns så spännande med ett helt nytt år och nya utmaningar… Jag är beredd!


Såg på ABC-nyheterna ett inslag om snöröjningen i Stockholm. Det var ett bra inslag om vikten av att det röjs på ett klokt sätt så att framkomligheten blir bra för alla. Men jag reagerar på hur man använder orden (säkert av okunskap), man talar om människor med funktionsnedsättning som om de vore en särskild sorts människor. ”Livet begränsas för dom funktionshindrade som vackert får hålla sig inne” sägs det bland annat, istället för att vara tydlig med vad det handlar om, nämligen att snöröjningen inte är tillräcklig för att vi alla ska kunna ta oss fram. Så fort jag hör någon tala om "dom funktionshindrade" undrar jag om man tror att det är en särskild sorts människor. Är vi inte alla medborgare i samma land? Man kan tycka att det är en bagatell, men hur vi använder orden säger så mycket om våra attityder och synsätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0