Stärkta barn är bästa skyddet mot övergrepp

Rapporteringen om sexuella övergrepp inom idrotten skrämmer mig och väcker en väldig oro. Jag tror det är viktigt att påminna sig om att våra barn inte är skyddade från den här typen av händelser. Mest obehag och oro känner jag kring alla de barn som saknar tal eller andra sätt att kommunicera.

 

Hur skyddar vi våra barn från olika slags övergrepp? Det vi som föräldrar kan göra är att prata med våra barn, att ge dem verktygen att själva kunna freda sig och att få barnen att förstå att det finns vuxna som gör saker mot barn som man inte får. Vi föräldrar måste förstås också vara vaksamma. När det gäller många övergrepp så finns det ju vuxna runt omkring som inte ser vad som pågår, men vi kan aldrig vaka över våra barn hela tiden.

 

När det gäller verksamhet för barn med funktionsnedsättningar så är jag glad över att vi i RBU har varit pådrivande bakom den nya lagen om registerkotroll. Den lagen innebär att alla som arbetar med LSS-insatser för barn ska kontrolleras för om man har blivit dömd för vissa allvarliga brott som exempelvis sexualbrott. Detta är bra förstås, men vi ska inte tro att det innebär några garantier för våra barns säkerhet. Det är därför vi måste prata med våra barn och stärka dem själva. Det är det bästa skyddet vi kan ge dem. Vi måste alla hjälpas åt för att skydda våra barn!

 

Vill passa på att önska alla bloggläsare en trevlig valborgshelg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0