Skola och arbete

När jag bloggade igår var jag på väg till ett möte om ett nytt skolprojekt på Hjälpmedelsinstitutet, Skola till Arbete. En ettårig pilotstudie ska nu genomföras i Östergötland och Västra Götaland. Det är fyra skolor, Anders Ljungstedts skola och Tornhagsskolan i Linköping samt Mimers hus syd och Thorhildsskolan i Kungälv som kommer att involveras i arbetet. Jag hoppas så klart att våra RBU-föreningar på dessa orter också kommer att finnas med, vilket jag har framfört till projektledningen. Syftet med projektet är jätteviktigt, nämligen att stärka barnens möjligheter till arbete genom användning av lämpliga hjälpmedel, metoder och alternativa verktyg i skolan.

I eftermiddag väntar möte med Bygg klokt där RBU tillsammans med fem andra organisationer arbetar för ökad tillgänglighet. Bygg klokt har funnits sedan 1996 och verksamheten består av intressepolitik, uppdrag och projektverksamhet. Genom Bygg klokt ger vi också stöd till enskilda medlemmar i de samverkande organisationerna i exempelvis bostadsanpassningsfrågor. Bra att veta för dig som är RBU-medlem!

Tillgänglighet är också temat för RBU:s kommande årsrapport som jag nämnde igår. Den visar tyvärr, men inte överraskande, på stora brister när det gäller våra barn och ungas möjligheter att röra sig i samhället. Mer om det snart.

Imorgon deltar RBU i två viktiga möten med regeringskansliet. Det ena är ett möte på utbildningsdepartementet om brister i den nya skollagen och det andra är ett möte med socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrssons referensgrupp ”En aktiv framtid för unga med funktionsnedsättning” på socialdepartementet. Alltså två viktiga möten om just det som jag började det här inlägget med: skola och arbete.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0