Något att se fram emot...

Igår var en händelserik dag med möten på två departement.

 

Vår förbundsjurist Henrik Petrén deltog i ett möte på utbildningsdepartementet (se mitt inlägg i förrgår). Mötet blev en framgång och departementet försäkrade att man inte har avsett att skapa någon försämring när det gäller rätten till specialpedagogiskt stöd. Det viktigaste resultatet av mötet var att vi fick förståelse för att specialpedagogiskt stöd måste ges efter behov utan koppling till vilka mål som uppnås. Och detta menade departementet att lagen ger rätt till. Men man kommer att se över möjligheten att arbeta in den rätten i kommande förordningar. En framgång för RBU och inte minst Dyslexiförbundet som har gjort ett jättebra arbete med den här frågan.

 

Själv deltog jag i ett möte på socialdepartementet om ”en aktiv framtid för unga med funktionsnedsättning”. Mötet handlade till stor del om aktivitetsersättningsutredningen ”Brist på brådska” som gjordes för ett och ett halvt år sedan. Inför nästa möte vill socialdepartementet ha våra synpunkter. Vi har redan i vårt remissvar varit tydliga med att aktivitetsersättningen inte har varit bra i sin nuvarande form. Trots namnet så kan man väl säga att den inte har gett mycket till ersättning – och ingen aktivitet!

 

För någon vecka sedan läste jag följande tänkvärda ord sagda av en konfirmationspräst: ”Alla behöver något att göra, alla behöver någon att älska och alla behöver något att se fram emot”. Något att göra, något att se fram emot… Jag vet tyvärr alldeles för många som saknar det. Och vi slutar aldrig att arbeta för förändring.

 

Imorgon har jag den stora glädjen att få representera alla RBU:s medlemmar på kronprinsessan Victorias och Daniel Westlings bröllop. Det ser jag fram emot!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0