Vad är egentligen ett "särintresse"?

Fredrik Reinfeldt höll i söndags det första partiledartalet här i Almedalen. Vi var väldigt många som lyssnade men mest fick vi höra vad Moderaterna INTE vill göra. Betoningen låg på att inte höja skatter ”eftersom det inte behövs” och att Moderaterna är partiet som bejakar ”allmänintresset” och inte kommer ställa ut några löften till alla som representerar så kallade ”särintressen”.

Frågan är då var Reinfeldt placerar in barn och unga med funktionsnedsättning på sin skala mellan allmänintresse och särintresse? Naturligtvis ska vi alla och alla våra barn vara en del av allmänintresset! För oss är det självklart! Men i verkligheten vet vi att barn och unga med funktionsnedsättningar inte kommer med, inte räknas med på samma sätt som andra, inte kan förvänta sig en framtid med arbete eller sysselsättning över huvud taget. Listan på missförhållanden kan göras lång. Frågan är vad Reinfeldt vill göra för att förändra det? Hans hållning gentemot det han kallar särintressen gör mig i alla fall orolig. Vad menar han egentligen med särintressen? Och vilket allmänintresse är det han talar om? När jag lyssnar på Reinfeldt tänker jag mig i alla fall att det är en väletablerad, välmående person utan funktionsnedsättning, god inkomst, bra utbildning, bra bostad osv. Jag hoppas jag tolkar honom fel.

Återkommer med reflektioner efter Lars Ohlys tal igår. Ikväll är det dags för Folkpartiet och Jan Björklund. Och sedan mingel med Föräldrakraft.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0