Får alla människor använda handikapptoan?

Igår träffade jag Adam Engwall som du kan läsa om i det kommande numret av Rörelse. Adam är en 20-årig kille med härlig attityd. Han kommer att vara med under RBU:s deltagande i Almedalsveckan när vi ska föra offentliga samtal om just attityder. Rubrikerna är ”Får alla människor använda handikapptoan?”, ”Är du cp eller?” och ”Får barnen titta på killen i rullstol?”. Bara rubrikerna kan nog få en och annan att fundera lite...

 

Frågan om alla människor får använda handikapptoan fick jag faktiskt i ett mail i vintras. Det var ett gäng på en arbetsplats som hade diskuterat detta i fikarummet och inte kunde komma överens om hur det egentligen låg till. Naturligtvis frågade de då RBU! Jag svarade hur jag såg på det hela och det blev början på en jättespännande mailväxling med flera följdfrågor. Då slogs jag av att vi ”handikappexperter” ibland glömmer att möta de vanliga och lite banala frågorna som finns i samhället omkring oss. Förhoppningen är att det ska bli samtal som väcker nya tankar och bidrar till att förändra synen på barn och unga med funktionsnedsättningar.

 

För övrigt var det ett fantastiskt bröllop i helgen. Många av er följde det ju förstås på tv eller på Stockholms gator. Det kändes högtidligt att få representera RBU vid ett sånt pampigt tillfälle!

 

Nu blir det blogguppehåll ett par dagar och jag vill passa på att önska er en härlig midsommar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0